Resmi Gazete Tarihi:
15.05.1997 Resmi Gazete Sayısı: 22990
KARAYOLLARI KENARINDA YAPILACAK VE AÇILACAK TESİSLER HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ KISIM
Amaç , Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve Kapsam
Madde 1 – (Değişik:RG-6/1/1998-23222)
Bu Yönetmelik;
a) Karayollarının her iki tarafında karayollarına bağlantıyı sağlayacak geçiş
yollan yönünden akaryakıt istasyonları, servis istasyonları, akaryakıt dolum
istasyonları, sıvılaştırılmış petrol gazları (LPG/CNG) dolum ve ikmal
istasyonları, tehlikeli madde depolan, umuma açık park yerleri, umuma açık
garaj, yolcu terminali(otogar), yük terminali (nakliyat ambar ve depoları),
fabrika, işhanı, çarşı, pazar yeri, toptancı hal, sinema, tiyatro ve benzeri
eğlence yerleri, turistik yapı ve tesisler, malzeme ocak ve harmanlan, maden ve
petrol şantiye-ocak ve tesisleri, araç bakım-onarım-teşhir ve satış yerleri,
otel, motel, lokanta, kahvehane, ticari bina, hububat- tütün- fındık- pancar ve
benzeri tarım ürünleri depoları, besi çiftliği ve ahırlar, yolcu indirme - bindirme
yerleri (durak) , sürücü kurs yerleri, eğitim- sağlık- spor- dini- kültürel ve
benzeri amaçlı kamu ve özel yapılar ile bunların sosyal tesisleri, üretme
çiftlikleri, havuzlar, sabit kantarlar, trafolar, meskenler ile trafik
güvenliğini etkileyecek her türlü yapı ve tesislerin,
b) Karayollarının her iki tarafında sınır çizgisine elli
metre mesafe içinde olup geçiş yolları ile karayoluna bağlantı yapmaksızın (a)
bendinde sayılan yapı ve tesislerin
yapılması, açılması, işletilmesi veya
tadil edilmesinde karayolu trafik güvenliğinin sağlanması amacına
yönelik olarak aranacak usul, esas ve şartlan kapsar.
Kanuni Dayanak
Madde 2 - Bu Yönetmelik 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunun 17 ve 18 inci
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Tanımlar
Madde 3 - Diğer Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklerdeki tanımlar saklı kalmak
kaydıyla bu Yönetmelikte adı geçen terimlerin tanımları aşağıda yapılmıştır.
1-
Akaryakıt İstasyonu: Esas itibariyle karayolunda seyreden araçların
akaryakıt, yağ, basınçlı hava gibi ihtiyaçlarının sağlandığı ve
taşıtlarla ilgili bazı basit teçhizat parçaları ile hizmetlerin verildiği
yerlerdir.
2 - Servis
İstasyonu: Karayolunda seyreden araçların bakım- onarım,
yağlama ve yıkama gibi işlerin yapıldığı tesislerdir. Bu istasyonların
akaryakıt sağlayacak şekılde düzenlenmiş olanları akaryakıt istasyonu sayılır
ve akaryakıt istasyonu ile ilgili hükümler uygulanır.
3 - Akaryakıt
Dolum İstasyonu: Akaryakıt istasyonu olarak hizmet görmeyen, sadece akaryakıt
taşıyan taşıtların yüklendiği tesislerdir.
4-a) (Değişik:RG-6/1/1998-23222) Sıvılaştırılmış
Petrol Gazları (LPG) ve Sıkıştırılmış Doğalgaz (CNG) Dolum İstasyonları:
Propan, bütan ve izomerleri gibi hidrokarbonlar veya bunların karışımının
üretildiği ve basınç altında depolandığı,depolama tanklarının bulunduğu
mahaldir.
4-b) (Değişik:RG-6/1/1998-23222) Sıvılaştırılmış
Petrol Gazlan (LPG) İkmal İstasyonları: Sıvılaştırılmış petrol gazlarının sabit
tanklarda depolandığı, yakıt olarak sıvılaştırılmış petrol gazlarını kullanan
sabit depolu karayolu taşıtlarına ikmal hizmetlerinin verildiği istasyonlardır.
5 - Tehlikeli
Madde Depoları : Dolum istasyonları dışında patlayıcı, yakıcı, zehirli,
radyoaktif, kendi kendine tutuşan maddelerle yanıcı sıvılar ve kolay ateş
alabilen katı maddeler, fiziksel veya kimyasal niteliği bakımından yukardakilere
benzeyen maddelerin depo edildiği, yükleme ve boşaltmaların yapıldığı
tesislerdir.
6 - Umuma Açık
Parkyerleri : Araçların park etmelerine elverişli şekilde düzenlenmiş,
açık,kapalı ve çok katlı olabilen karayolu dışı yer üstü ve yeraltı
tesislerdir.
7 - Umuma Açık
Garaj : Araçların; park etmelerine elverişli şekilde düzenlenmiş,açık, kapalı
ve çok katlı olabilen, akaryakıt ikmalinin yapılmadığı, sadece bakım veya
servislerinin yapıldığı, karayolu dışı yer üstü ve yeraltı tesislerdir.
8- Yolcu
Terminali (Otogar) : Yolcu taşımalarında araçların indirme, bindirme aktarma
yaptıkları ve ayrıca bilet satışı ile bekleme, haberleşme ve şehir ulaşımı
hizmetlerinin sağlandığı, diğer sosyal hizmetlerin de verilebilmesi için
gerekli yapı ve teçhizatı da olabilen tesislerdir.
9 - Yük
Terminali (Nakliyat Ambar ve Depoları) : Yük taşımalarında araçların
yükleme,boşaltma, aktarma yaptıkları ve ayrıca bekleme, haberleşme, şehir
ulaşımı ve benzeri hizmetlerin de sağlandığı tesislerdir.
10 - Fabrika:Değişik
cins ve boyuttaki maddelerin üretimlerinin yapıldığı tesislerdir.
11 - İşhanı :
Çok sayıda ticarethane, büro, teşhir yeri ve benzeri işyerlerinin bir arada
bulunduğu binadır.
12 - Çarşı :
Çok sayıda ticarethane, büro, teşhir yeri ve benzeri işyerlerinin bulunduğu
açık veya kapalı alanlardır.
13 - Pazaryeri,
Toptancı Hal : Çeşitli ihtiyaç maddelerinin perakende veya toptan satışa
sunulduğu bazı birimlerinin kapalı olabildiği açık alanlardır.
14 -Sinema,
Tiyatro, Gazino ve Benzeri Eğlence Yerleri : Umumun eğlenmesine açık olan, bazı
sosyal hizmetlerin de verilebildiği açık veya kapalı yerlerdir.
15 - Turistik
Yapı ve Tesisler : Konaklama, spor, dinlenme, eğlence ve tedavi amacı ile
geliştirilmiş birimleri olabilen Kültür ve Turizm Bakanlığından Belgeli açık
veya kapalı tesislerdir
16 - Malzeme
Ocak ve Harmanları : Her türlü inşaat ve imalat için gerekli olan taş, kum,
çakıl, tuğla, biriket, kireç ve benzeri maddelerin üretildiği yerlerdir.
17 - Maden ve
Petrol Şantiye- Ocak ve Tesisleri : Maden ve petrol aramak, üretmek, depolamak
nakletmek amacıyla kurulmuş olan tesis ve alanlardır.
18 - Araç Bakım
- Onarım Yerleri : Araçların motor, şase, aktarma organları, öndüzen, kabin,
kasa ve diğer aksamlarının bakım ve onarımlarının yapıldığı tesislerdir.
19 - Araç
Teşhir ve Satış Yerleri : Araçların sadece teşhir ve satış için
bulunduruldukları açık veya kapalı yerlerdir.
20 - Otel-Motel
: İnsanların gecelemeleri için gerekli teçhizatı olan, sosyal hizmetlerin de
verilebileceği tesislerdir.
21 -Lokanta :
İnsanların sadece yeme içme ihtiyacını karşılamak için gerekli teçhizatı olan
tesislerdir.
22 - Kahvehane
: Kahve, çay, meşrubat gibi alkolsüz içki servislerinin yapılabileceği şekilde
gerekli teçhizatı olan tesislerdir.
23 - Hububat-
Tütün -Fındık- Pamuk- Pancar ve Benzeri Tarım Ürünü Depoları : Bu ve benzeri
tarım ürünlerinin toplama, tartma, temizleme-yıkama, kurutma, nakletme veya
benzeri amaçlarla depolandığı, sürekli veya belirli zamanlarda faaliyet
gösterebilen açık veya kapalı tesislerdir.
24 - Üretme
Çiftliği ve Ahırlar : Çeşitli cins hayvanları beslemek, üretmek ve
pazarlamak, bu hayvanların ihtiyacı olan yem ve benzeri gıda maddelerini
depolamak amacıyla geliştirilmiş yapı ve tesislerdir.
25- (Değişik:RG-6/1/1998-23222) Ticari
Bina:Tamamı veya bir bölümü ticari amaçla kullanılan yapılardır.
26- Yolcu
İndirme - Bindirme Yerleri (Durak): Kamu hizmeti yapan yolcu
taşıtlarının yolcu veya hizmetlilerini indirip bindirmeleri için
durakladıkları yerlerdir.
27- Taksi
Durakları: Taksi otomobillerinin yolcu almak için bekliyebilecekleri şekilde
düzenlenmiş yerlerdir.
28 - Minibüs ve
Otobüs Durakları : Kamu taşıması yapan minibüs ve otobüslerin yolcu almak için
bekleyebilecekleri şekilde düzenlenmiş yerlerdir.
29
-Sürücü Kurs Yerleri: Sürücü yetiştirmek için gerekli personel ve teçhizatla
donatılmış açık ve kapalı tesislerdir.
30- Havuzlar:
Ticari amaçla kullanılmak üzere inşa edilen yüzme havuzları, üretme havuzları,
sebze yıkama havuzları v.b. gibi üstü kapalı veya açık olan
tesislerdir.
31- Sabit
Kantarlar: Tartım amacıyla inşa ve monte edilen sabit tesislerdir.
32- Trafolar:
Yüksek elektrik gerilimini hizmet edeceği amaca uygun olarak düzenleyen
tesislerdir.
33 - Meskenler
: Tamamı ikamet amacı ile kullanılan yapılardır.Meskenler bünyesinde veya yakın
civarında ticari amaçlı olmayan sundurma, yüzme havuzu, ağıl, ahır, kümes
ve benzeri yapılar bu Yönetmeliğin uygulanmasında mesken gibi
değerlendirilir.
34 - Devlet
yolu, İlyolu : Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş Kanunu'ndaki tanımları ile
esas alınır.
35- Kavşak
Başlangıcı : Kavşak kollarından kavşağa yaklaşırken bulunulan kesimde geometrik
değişikliğin başladığı kesittir. Bu kesitin tespiti yolun yapım ve bakımı ile
görevli Kuruluşa aittir.
36-Toplayıcı
Yol (Yan Yol) : Karayolunda, daha düzenli ve güvenli bir
trafik akışının sağlanması amacıyla, yol kenarındaki mülklerden karayoluna her
noktada yapılabilecek geçişleri önleyerek, belirli uzunluklarda ve topluca
katılma veya ayrılma imkanı tanımak üzere, karayolunun bir veya her iki yönünde,
tek veya iki yönlü olarak ve genellikle karayoluna paralel olacak şekilde
geliştirilen tali yollardır.
37- Geçiş Yolu:
Araçların bir mülke girip çıkması için yapılmış olan yolun, karayoluna
bağlanan ve karayolu sınır çizgisi içinde kalan kısmıdır.
38-
Belediye Sınırı : Belediye idaresinin görev ve yetki alanını belirlemek
üzere tespit edilen sınırdır.
39- Mücavir
Alan : Bir kentsel yerleşmenin belediye sınırları dışında olmakla birlikte
yerleşimin gelecekteki gelişmesi bakımından gerekli görülen ve imar
mevzuatı bakımından belediyelerin kontrol ve mesuliyeti altına verilmiş
alanlardır.
40- Nazım İmar
Planı: Varsa bölge ve çevre düzeni planlarına uygun olarak halihazır
haritalar üzerine, yine varsa kadastral durumu işlenmiş
olarak çizilen ve arazi parçalarının ; genel kullanış biçimlerini ,
başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını,
gerektiğinde yapı yoğunluğunu , çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön
ve büyüklükleri ile ilkelerini , ulaşım sistemlerini ve problemlerinin
çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına
esas olmak üzere düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporuyla
beraber bütün olan plandır. Bu planın kapsadığı alanın sınırları
nazım imar planı sınırıdır.
41- Yerleşme
Alanı ( İskan Sınırı ): İmar planı sınırı içindeki yerleşik ve gelişme
alanlarının tümüdür.
42- Karayolu
sınır çizgisi : Kamulaştırma yoluyla veya kanunlarla kamuya terk
veya tahsis edilmiş karayolunda, mülke olan sınır
çizgisi, diğer karayollarında, yarmada, şevden sonra hendek varsa hendek
dış kenarı, hendek yoksa şev üstü kenarı, dolguda şev etek çizgisi, yaya yolu
ayrılmış karayolunda ise, yaya yolunun mülkle birleştiği çizgidir.
43- İlgili
Kuruluş :Yönetmelik metninde geçen "ilgili kuruluş" yolun
yapım, bakım ve işletmesinden sorumlu kuruluştur.
Bu Yönetmelikle
ilgili diğer terimlerin tanımları da, 2918 Sayılı Karayolları Trafik
Kanunu'nun 3. Maddesinde belirtildiği şekliyle esas alınır.
İKİNCİ KISIM
Genel Esaslar
Geçiş Yolu İzin
Belgesi
Madde 4 - Bu Yönetmelik kapsamındaki tesisler için, karayoluna bağlantıyı
sağlayacak geçiş yolları yönünden Geçiş Yolu İzin Belgesi alınması zorunludur.
Bu Belge sadece yol ve trafik güvenliğinin sağlanması ile ilgili olup 3194
Sayılı İmar Kanunu gereğince alınması gerekli ruhsatlar yönünden geçerli
değildir. Ancak Geçiş Yolu İzin Belgesi alınmadan, 3194 Sayılı İmar Kanunu'nun
öngördüğü ruhsat alınsa dahi, inşaata başlanılamaz.
Tesis
sahibince, yapılanma, arazi kullanımı ve diğer hususlarla ilgili olarak görevli
ve yetkili kuruluşlardan gerekli iznin alınması zorunludur.
Erişme
Kontrollu Karayolları
Madde 5 - Erişme Kontrollu Karayolları için ilgili Mevzuat hükümleri uygulanır.
Askeri Alanlar
ile Kamu Kuruluşlarınca Yapılan Tesisler
Madde 6 -Askeri alanlar ile kamu kuruluşlarınca yapılan veya yaptırılan
enerji, sulama, petrol ürünleri ve doğalgaz boru hatları gibi tesislere 2
kilometreden daha yakına yapılacak ve açılacak tesisler için ayrıca
ilgili kuruluşun yazılı muvafakatı aranır.
Karayolu ile
Demiryolu Arasındaki Alanlarda Yapılacak Tesisler
Madde 7 - Karayolu ile demiryolu arasındaki alanlarda yapılacak ve açılacak
tesisler için ayrıca T.C.D.D. Genel Müdürlüğü'nün yazılı muvafakatı aranır.
Tesis
Sahiplerince Alınacak Tedbirler
Madde 8 - Bu Yönetmeliğe göre izin verilen tesislerin inşaatı sırasında
hafriyat ve ihzarat nedeniyle yol ve trafik güvenliğini tehlikeye
düşürmeyecek şekilde her türlü tedbirin, tesis sahip veya sahiplerince
alınması zorunludur.
Tesise Ait Park
Yerinde Bekliyebilecek Araçlar
Madde 9 - Bu Yönetmelikte adı geçen tesislerden yararlanan, yükleme ve boşaltma
yapan taşıtlar, tesise ait park yerinde bekleyebilirler. Tesise ait geçiş
yolları, taşıt yolu, banket-yaya kaldırımı ve karayolu sınır çizgileri arasında
kalan alan bu amaçla kullanılamaz.
Tesislerin
Bünyesindeki Park Yerleri
Madde 10 - Bu Yönetmelikte adı geçen tesisler bünyesindeki parkyerleri; burada
bırakılacak araçlar nedeniyle, taşıt yolunda görüş mesafesini azaltacak şekilde
düzenlenemez.
Karayolu
Çalışmaları
Madde 11 - Karayolunda yapılacak yol genişletme, değişiklik, bakım ve onarım
veya benzeri faaliyetler sırasında, bu Yönetmelik kapsamında bulunan tesislerin
geçiş yolları ile park yerlerinde meydana gelebilecek zararlardan dolayı tesis
sahip veya sahipleri hiçbir zarar ve ziyan talebinde bulunamaz. Yol genişletme
çalışmaları sebebiyle tesislerin geçiş yolları ile park yerlerinde meydana
gelecek bozukluklar, tesis sahip veya sahipleri tarafından en kısa zamanda
Yönetmeliğin bu konuyla ilgili hükümlerine uygun hale getirilir.
(Ek
fıkra:RG-6/1/1998-23222) Bölünmüş
karayolu kenarında kurulacak tesisler için , ayırıcı üzerinden aralık
bırakılamaz. İki yönlü karayollarının bölünmüş karayolu olarak tesis edilmesi
halinde de mevcut tesisler için ayırıcı üzerinden aralık verilemez.
Geçiş Yolları
Eğimi ile Drenaj Sistemi
Madde 12 – (Değişik birinci fıkra:RG-6/1/1998-23222) Geçiş
yollarının karayolu hendeğinin eksenine kadar yoldan tesise doğru % 2 iniş
eğimli olması ve yol hendeğine isabet edecek kısımlarına hendek taban kotuna uymak
şartıyla,gelebilecek suyu tahliye edecek kapasitede enaz 1x1 m ebadında menfez
yapılması zorunludur. Teknik açıdan 1x1 m ebadında menfez yapılmasının uygun
olmadığı yerlerde ise idarece uygun görülecek bir sanat yapısının yapılması ,
geçiş yolları genişliğince ızgara konulması ve kanalın kesintisiz çalışabilmesi
için tesis sahibince sürekli bakımının yapılması zorunludur.
Tesis alanına
düşecek yağış suları dışındaki diğer sıvılar kanala veya karayolu hendeğine
verilemez. Pissu şebekesine ait proje ayrıca istenir. Tesis cephesi önünde,
banket dış kenarı ile karayolu sınır çizgisi arasında kalan alan, geçiş yolları
kotuna uygun olmalıdır.Bu alan içinde, bordür taşı, klavuz ışık ve
direklerinden başka yükseltilmiş herhangi bir eleman bulunamaz. Bordür taşlarının
yüksekliği ençok, 0,20 metre olmalı ve dış yüzeyleri araç
tekerleklerinin çarpmaları halinde tehlike yaratmayacak şekilde yatık veya
yuvarlatılmış bulunmalıdır.
Tesislerin İsmi
Madde 13 - Tesislerin ismini ve varsa bağlı bulunduğu şirketi belirleyen isim
levhası ve amblemleri bir adet olmak üzere tesisin bünyesinde ve
karayolu sınır çizgisi dışına konulabilir. Bunların dışındaki tüm yazı,
sembol ve şekiller reklam ve ilan levhası sayılarak buna göre işleme tabi
tutulur.
Tesislerin
giriş-çıkış yollarında ışıklı veya ışıksız yön levhaları kullanılamaz. Ancak
tesis çıkış yoluna tesisten çıkan araçlara hitap edecek şekilde DUR
levhası konulması mecburidir.
Işıklandırma
Madde 14 - Işıklandırma, yoldaki trafiği etkilemeyecek şekilde tertiplenir.
Tesislerin adını, servislerin niteliğini ve benzeri hususları belirtecek
levhalar ençok 300 metre uzaklıktan görülebilecek şekilde endirek
ışıkla aydınlatılır veya sürücülerin gözünde kamaşma yaratmayacak şekilde içten
aydınlatılmış olabilir.
Tesislerin
geçiş yolları ile parkyerleri enaz (1) Lux şiddetinde aydınlatılır.
Toplayıcı
Yollar
Madde 15 - Toplayıcı yollara geçiş yolu ile bağlantı yapacak şekilde kurulacak
tesisler için, kavşak ve görüş mesafesi ile cephe genişliği konusunda, bu
kısımda belirtilen şartlar aranmaz.
Ancak,
toplayıcı yollardan karayoluna katılma ve ayrılmaları sağlayacak bağlantıların
en az bir kilometre aralıklar ile yapılması zorunludur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Belediye Sınırları Dışında Karayolu Kenarındaki Yapı ve Tesisler
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Geçiş Yolu İzin
Belgesi
Madde 16 - Belediye sınırları dışındaki karayolları kenarında yapılacak ve
açılacak tesislerden karayoluna bağlantı yapılmak istenmesi halinde, yolu
yapan ve bakım altında tutan kuruluştan Geçiş Yolu İzin Belgesi alınması
zorunludur.
Kavşak Mesafesi
Madde 17 - Kavşak Mesafesi : Tesislere ait geçiş yolu ekseninin taşıt yolu dış
kenarı ile kesiştiği noktanın kavşak başlangıcına mesafesi, aynı yönde
birden fazla şeridi olan iki yönlü devletyolları ile bölünmüş devletyollarında
enaz 200 metre, diğer devletyolları ile platform genişliği 10 metreve
daha fazla olan il yollarında enaz 150 metre, diğer ilyollarında enaz 100
metre ve diğer yollarda enaz 50 metredir. Geçiş yolu, giriş ve çıkış yolu
olarak tesis edilmiş ise, kavşak tarafında kalan giriş veya çıkış yolu ekseni
bu mesafenin tahkikinde esas alınır.
Tesislere ait
geçiş yolu ekseninin taşıt yolu dış kenarı ile kesiştiği noktanın, platform
genişliğinde daralma olan köprü, tünel ve menfez gibi yapıların yaklaşımlarında
yol platformundaki daralmanın başladığı kesime olan mesafesi; iki yönlü devlet
ve il yollarında her iki yönde ayrı ayrı olmak üzere enaz 100 metre,
bölünmüş devlet ve il yollarında enaz 50 metredir
Ancak;
a) Çeşitli kamu
kurum ve kuruluşlarının bakımı altında bulunmayan tapuda kayıtlı yollar.
b)Çeşitli
kamu kurum veya kuruluşların bakımı altında bulunmayan veya bu
kuruluşların bakımı altında olmasına rağmen kamuya açık tutulmayan
yollar.
c) Çeşitli
kamu, kurum veya kuruluşlarınca daha önce bakım altında iken, sonradan bakım
ağından çıkarılan karayolları,
d) Geçiş
yolları,
e) İlgili
kuruluşlarınca yapım ve bakım altında bulundurulan sulama kanalı yolları,baraj
yolları ile radyoling, radar, televizyon yayın aktarıcı istasyonları,
haberleşme istasyonları, katı, sıvı veya gaz iletim hatları gibi tesislere
ulaşan yollar,
f) Serbestçe
girmenin yasaklandığı yollar,
g) Bölünmüş
yollarda sadece ,"U" dönüşleri için ayırıcı üzerinden verilen
aralıkları,
h) Bölünmüş
yollarda, ayırıcıda aralık bırakılmaksızın tesis yeri karşı tarafındaki yol
bölümüne bağlanan veya bu bölümden ayrılan yollar,
Kavşak mesafesi
tahkikinde dikkate alınmaz.
Görüş Mesafesi
Madde 18 – (Değişik birinci fıkra:RG-6/1/1998-23222) Görüş
mesafesinin tespitinde bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinde belirtilen mesafeler
içinde görüşün açık olması şartı aranır.
Bölünmüş
yollarda görüş mesafesi, tesis yerinin sol tarafında kalan karayolu kısmı için
aranır.
Görüş
mesafesinin tahkikinde, tesisin giriş ve çıkış yolu eksenlerinin ayrı
ayrı,taşıt yolu kenar çizgisi (kaplama kenarı) ile kesiştiği nokta kotunun (1)
metre yukarısından bakıldığı zaman taşıt yolunun her iki yönünde ve aranacak
mesafe içinde, taşıt yolu her noktasının (1) metre yukarısının açık olarak
görülmesi şartı aranır.
Yapıların
Konumu
Madde 19 - Yapıların Konumu : Kavşak yakınındaki tesislere ait yapıların, görüş
üçgeninin dışında olması zorunludur.
Görüş Üçgeni :
Kavşaklardaki komşu kollarda kavşak başlangıcından itibaren, bu Yönetmeliğin
16.Maddesinde belirtilen mesafeler içinde, taşıt yolunun tesis tarafındaki
kenar çizgileri üzerinde işaretlenecek iki noktanın birleştirilmesi ile
bulunacak doğru parçasının, kavşak tarafında taşıt yolu kenar çizgileri ile
teşkil ettiği alandır.
Tesis Sahasının
Kaplanması
Madde 20 - Geçiş yolları ve uzantıları ile parkyerleri ve tesisin taşıt
trafiğine açık diğer alanlarının, karayolu sınır çizgisinden itibaren enaz 50
metrelik mesafe içinde, karayolunun kaplama cinsine uygun olarak (stabilize
yollar dışında parketaş, asfalt veya beton) kaplanması zorunludur.
Geçiş Yolları
ile Adaların Düzenlenmesi
Madde 21 – (Değişik:RG-6/1/1998-23222)
Geçiş yolları ve bu yollar ile ilgili adaların
düzenlenmesinin;
A) Bölünmüş yol kenarındaki tesisler için;
a)Akaryakıt
istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminallerinde Ek-1 deki proje
örneğine,
b) Diğer tesislerde Ek-2 deki proje örneğine,
B) İki yönlü yolların kenarındaki tesisler için ;
a) Akaryakıt
istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminallerinde, tesisin geçiş
yolu ile bağlanacağı yolun devlet yolu, il yolu veya diğer yol olması durumuna
göre sırasıyla Ek-3 ,Ek-4 veya Ek-5 deki proje örneğine,
b) Diğer tesislerde Ek-6 daki proje örneğine
. uygun olarak yapılması zorunludur.
Cephe genişliği
, akaryakıt istasyonları, LPG ikmal istasyonları ile yolcu terminalleri için,
iki yönlü devlet yollarında enaz 75 metre ,bölünmüş devlet yollarında
enaz 45 metre ,il yollarında enaz 55 metre ve diğer
yollarda enaz 40 metredir.
Akaryakıt
istasyonları , LPG ikmal istasyonları ve yolcu terminalleri dışındaki tesisler
için cephe genişliği enaz 30 metredir
Cephe
genişliğinin tahkikinde,mülkün karayolu sınır çizgisine kesintisiz olarak
çakışan ortak kenar uzunluğu esas alınır. Cephe genişliğinin tahkikinde %2
tolerans uygulanır.
Tesis İzni ile
İlgili Başvuru
Madde 22 - Yapılması istenilen tesis yerini açık olarak gösteren bir dilekçe ile
ilgili Kuruluşun Bölge Müdürlüğüne başvurulur. Bu dilekçeye, tesis yerini
hiçbir tereddüte yer vermeyecek şekilde arazi boyutları ile birlikte
gösteren ve tesisin sabit bir noktaya olan mesafesi de belirtilmek
suretiyle hazırlanmış detaylı kroki,tapu kaydı, çaplı tasarruf
belgesi veya zilyetlik ilmuhaberinden herhangi birinin örneği eklenir.
Başvuranın mal sahibi olmaması halinde, mal sahibinin Noterden tasdikli
muvafakatı aranır.
Eksik belge ile
yapılan başvurular ile alt veya üst birimlere yapılan başvurular geçersiz
sayılır.
Başvuruda
belirtilen tesis yerinin incelemeye alınabilmesi için yolun trafiğe açılmış
olması şarttır.
(Ek dördüncü
fıkra:RG-6/1/1998-23222) Projeleri
onaylanarak kesinleşmiş, kamulaştırma işlemleri tamamlanmış, ancak inşaatı
bitirilip tamamı trafiğe açılmadığı halde, başkaca bir alternatifi olmadığı
için yöresel trafiğin zorunluluk nedeniyle kullandığı karayolu kenarında
yapılmak istenen tesis başvuruları da incelemeye alınır.
Başvuru
sahibi, her bir inceleme için belirlenecek olan ''Tesis Yeri Ön
İnceleme Masrafı'' karşılığı bedelini ilgili kuruluşun
göstereceği banka hesabına en geç 15 gün içinde yatırır. Tesis Yeri Ön
İnceleme Masrafı'nın yatırıldığına dair makbuzun ibraz edildiği tarihten
itibaren de bir ay içinde ilgililerce gerekli inceleme mahallinde yapılarak,
Yönetmelik hükümlerine uygun görülmeyen yerler için bu durum başvuru sahibine
bildirilerek, dosya işlemden kaldırılır.
Geçiş
Yolu Ön İzin Belgesi
Madde 23- Adı geçen Ön İzin Belgesini almak üzere başvuru sahiplerince
yapılacak işlemler :
a) (Değişik:RG-3/4/2012-28253) Durumu
bu Yönetmelik hükümlerine uygun olan yerler için başvuru sahibine tebligat
yapılarak; Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi düzenlettirmek üzere, aşağıdaki evraklar
istenecektir.
1- Tesis
yapılacak yerin tapusu,
2- Çaplı
tasarruf belgesi,
3- Zilyetlik
ilmühaberi veya kira kontratından herhangi birinin aslı veya noter tasdikli bir
örneği,
4- Vaziyet
planı: Teknik elemanlarca hazırlanmış ve imzalanmış tesisin arazi
üzerindeki konumunu, her türlü giriş çıkış yollarını gösteren ve arazideki hâlihazır
durumun işlenmiş olduğu vaziyet planlarından beş adet,
5- Tesis
yerinin belediye sınırı veya mücavir alan dışında olduğuna dair ilgili
belediyeden alınmış resmi yazı.
Tesis yerine
ait müşterek veya iştirak halindeki mülkiyette, sahiplerinden her birinin
noterden tasdikli onayları ayrıca istenir.
Tesis yapılacak
yerin tapusu, çaplı tasarruf belgesi, zilyetlik ilmühaberi veya kira
kontratından herhangi birinin aslının ibraz edilmesi ve işlem bitiminde geri
istenilmesi halinde, belgenin fotokopisi, aslına uygunluğu kontrol edildikten
sonra ilgili görevli tarafından isim ve unvan yazılarak tasdik edilir ve işlem
bitiminden sonra, elden veya bir yazı ekinde iade edilir.
Gerekli
belgelerin tamamlanmasını takip eden bir ay içinde ilgili kuruluşun Bölge
Müdürlüğünce Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi düzenlenerek, vaziyet planı
onaylandıktan sonra bir örneği ön izin belgesi ile birlikte başvuru sahibine ve
ilgili Valiliğe gönderilir.
b) Geçiş
Yolu Ön İzin Belgesi alınmadan tesise inşaat izni
verilemez. Geçiş Yolu Ön İzin Belgesi alındığı tarihten
itibaren engeç 1 yıl içinde ilgili Valilikten inşaat izni
alınmalıdır. Bu inşaat izin belgesinin tasdikli bir örneği
yolu yapan ve bakım altında tutan kuruluşun ilgili Bölge
Müdürlüğüne gönderilir.
c) Başvuru
sahibinin yazılı isteği veya dilekçe ekinde ibraz edilen belgelerin sahte,
eksik veya usulüne uygun olmadığının anlaşılması hallerinde bu belge
iptal edilir ve durum ilgili Valiliğe ve başvuru sahibine bildirilir.
d) Yolu yapan
ve bakım altında tutan Kuruluşlar, tesis inşaatının her aşamasında, inşaatın bu
yönetmelik hükümlerine uygunluğunu kontrol etmeye yetkilidirler.
e) Geçiş
yollarının, bu yollar ile ilgili adaların, parkyerlerinin ve ilgili diğer
hususların bu Yönetmelik ve Geçiş Yolu Ön İzin Belgesinde belirtilen şartlara
uygun olarak düzenlenmesi zorunludur. İlgililerce, aykırı bir durumun
belirlenmesi halinde, aykırı görülen hususlar için zabıt düzenlenerek,
aykırılığın giderilmesi için ilgili Bölge Müdürlüğünce üç ay süre
verilir. Bu süre sonunda belirlenen aykırılığın giderilmemesi halinde bu belge
iptal edilir.
Geçiş Yolu İzin
Belgesi
Madde 24 - Adı geçen izin belgesini almak üzere tesis sahiplerince
yapılacak işlemler.
a) Bu
Yönetmelik ile Geçiş Yolu Ön İzin Belgesinde belirtilen şartlara
uygun olarak inşaatı bitirilen tesisler için Geçiş Yolu Ön İzin
Belgesini Geçiş Yolu İzin Belgesi ile değiştirmek üzere İlgili
Kuruluşun Bölge Müdürlüğüne müracaat edilir. İlgili Kuruluşca yerinde inceleme
yapıldıktan ve Yönetmelik şartlarına aykırı bir durumun olmadığı tespit
edildikten sonra tesise Geçiş Yolu İzin Belgesi verilir.
Geçiş Yolu İzin Belgesinin bir örneği de ilgili Valiliğe
gönderilir.
b) Geçiş Yolu
İzin Belgesi verilen tesisler için 3194 Sayılı İmar
Kanunu ve buna bağlı Yönetmeliklere göre ilgili Valilikten
İşletme İzin Belgesi (Yapı Kullanma İzni ) alınır. Bu Yönetmelik
hükümleri ile Geçiş Yolu İzin Belgesinde belirtilen hususlara aykırı
olarak inşaatı bitirilen tesislere İşletme İzin Belgesi verilemez.
Tesislerin
işletilmesi sırasında, bu Yönetmelik hükümleri ile Geçiş Yolu İzin Belgesinde
belirtilen şartlara uygunluğu, ilgililerce sürekli olarak denetlenir. Aykırı
görülecek hususlar tesis sahibine yazılı olarak tebliğ edilerek, aykırılığın
giderilmesi istenir. Aykırılığın durumuna göre uygun bir süre
verilir. Bu süre sonunda aykırılığın giderilmemesi durumunda Geçiş
Yolu İzin Belgesi geçici olarak iptal edilir ve durum ilgili Valiliğe ve
tesis sahibine bildirilir. Valilikçe, ilgili
kuruluşla işbirliği sağlanarak tesise ait geçiş yolları her türlü
gider tesis sahibine ait olmak üzere araç giriş çıkışına imkan vermiyecek
şekilde tamamen kapatılmak suretiyle tesis geçici olarak
faaliyetten men edilir. Belirlenen aykırılıkların giderildiği tesis sahibince
yazılı olarak bildirildiğinde, gerekli inceleme yapılarak, bu aykırılıkların
giderildiğinin anlaşılması halinde Geçiş Yolu İzin Belgesi yeniden verilir ve
bu durum ilgili Valiliğe bildirilir.
İzinsiz Tesis
Edilen Geçiş Yolları
Madde 25 - Gerekli izin alınmaksızın tesis edilen geçiş yolları her türlü gider
tesis sahibine ait olmak üzere ilgili kuruluşca ortadan kaldırılır.
Geri Çekme
Mesafesi
Madde 26 - Tesisler bünyesinde mevcut olan yerüstü akaryakıt, sıvılaştırılmış
gaz ve diğer tehlikeli madde depoları cephe hattının karayolu sınır çizgisine
enaz 50 metre, tesislerin ana binaları, her türlü yeraltı ve
yerüstü depoları , ticari amaçlı kümes, ağıl, ahır ve benzeri besi
çiftlikleri, balık ve benzeri üretme çiftlikleri , ticari amaçlı sundurmalar,
yüzme havuzları ve sabit kantarlar ile ticari, eğitim, sağlık, dini, kültürel
ve benzeri kamu ve özel yapıların cephe hattının karayolu sınır çizgisine enaz 25
metre, pancar, buğday, fındık, tütün, pamuk, sebze ve benzeri tarım
ürünlerinin depolandığı, yıkama, kurutma, yükleme ve boşaltma
işlemlerinin yapıldığı açık sahalar , bekçi kulübesi, , akaryakıt
pompaları , sıvılaştırılmış gaz pompaları ve kaideleri, yükleme - boşaltma
rampaları ve benzeri ikinci derecede yapıların cephe hattının karayolu sınır
çizgisine enaz 5 metre mesafede olması zorunlur. Meskenlerde de, cephe
hattı ile karayolu sınır çizgisi arasında enaz 5 metrelik mesafe aranır.
Park Alanları
Madde 27 - Tesisler bünyesinde;
a) Akaryakıt
istasyonlarında beher pompa başına enaz 150 metrekare
b) Servis
istasyonlarında beher lift ve/veya kanal başına enaz 150 metrekare
c) Akaryakıt ve
sıvılaştırılmış gaz dolum istasyonlarında, toplam depo kapasitesinin beher 10
tonu için enaz 50 metrekare,
d) Tehlikeli
madde depolarında, depo kapasitesi ile yükleme-boşaltma hızı dikkate alınarak
beklemesi muhtemel araçlara yetecek büyüklükte,
e) Umuma açık
parkyerleri ve garajlar için enaz 25 otomobilin parketmesine yetecek
büyüklükte,
f) Yolcu
terminallerinde enaz 10 otomobil ve enaz 10 otobüsün parketmesine yetecek
büyüklükte, (Bu tesiste parkyeri, çit, duvar, korkuluk, tel kafes ve benzeri
gibi fiziki engelle tesisten ayrılması zorunludur),
g) Yük
terminalleri için, enaz 10 kamyonun parketmesine yetecek büyüklükte,
h) Fabrikalar
için, üretim, yükleme-boşaltma kapasitesi dikkate alınarak, beklemesi muhtemel
araçlara yetecek büyüklükte,
i) İşhanı,
çarşı ve pazaryerlerinde, brüt kullanma alanının beher 100 metrekaresi için
enaz 25 metrekare,
j) Sinema,
tiyatro, gazino ve benzeri eğlence yerlerinde, beher 20 oturma yeri için enaz 25
metrekare,
k) Turistik
yapı ve tesislerde;
1-Oteller için
beher 10 yatak başına,
2-Moteller için
beher 8 yatak başına,
3-Lokanta
kahvehane ve diğer hizmet birimi yerleri için brüt kullanma alanının beher 40
metrekaresi başına,
Enaz 25
metrekare,
l) Araç bakım
ve onarım yerlerinde, tesis kapasitesi dikkate alınarak, beklemesi muhtemel
araçlara yetecek büyüklükte,
m)Araç teşhir
ve satış yerlerinde, tesis kapasitesi dikkate alınarak, teşhir ve satış için
bulundurulacak beher otomobil için enaz 10 metrekare, beher kamyonet ve
minibüs için enaz 20 metrekare, beher kamyon ve otobüs için enaz 30
metrekare, beher yarı römorklu ve römorklu araç için enaz50 metrekare,
n) Otel, motel,
lokanta ve kahvehane için, bu Maddenin (k) bendinde belirtilen esaslara uygun
olacak büyüklükte,
o) Hububat,
tütün, fındık, pamuk pancar ve benzeri tarım ürünü depolarında, tesis
kapasitesi dikkate alınarak, beklemesi muhtemel araçlara yetecek büyüklükte,
p) Sürücü kurs
yerlerinde, tesis kapasitesi dikkate alınarak, beklemesi muhtemel araçlara
yetecek büyüklükte,
Parkyeri
bulundurulması zorunludur.
Parkyeri
hesabında, aksi belirtilmedikçe, beher otomobil için enaz 25 metrekare,
beher minibüs ve kamyonet için enaz 35 metrekare, beher kamyon ve otobüs
için enaz 50 metrekare, beher römorklu veya yarı römorklu araç için enaz
100 metrekarelik alan esas alınır.
Turistik yapı
ve tesislerde parkyeri alanı, en fazla parkyeri alanı gerektiren birim esas
alınarak bulunur.
Bu Yönetmelik
kapsamındaki diğer tesislerin birarada ve müşterek hizmet verecek şekilde
kurulması halinde parkyeri alanı, her farklı hizmet birimi için ayrı ayrı
hesaplanarak bulunacak alanların toplamı kadar alınır.
Tesislerin
Karayoluna Bağlantısı
Madde 28 - Bir arada veya yanyana bulunup aynı veya
farklı hizmet birimlerini ihtiva eden tesislerin karayoluna
bağlantısı, aynı geçiş yolu ile sağlanabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Diğer Esaslar
Taksi
Otomobilleri İçin Ayrılacak Alan
Madde 29 - Yolcu terminallerinde, yolcu indirecek veya bindirecek taksi
otomobilleri için bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak ayrıca bir yerin
düzenlettirilmesi zorunludur.
Yakıt Pompaları
Madde 30- Umuma açık parkyerleri ve garajlar, yolcu ve yük terminalleri ile
turistik yapı ve tesisler bünyesinde; tesisin yoldan görülmeyecek uygun bir
yerine konulmak, sadece tesisten yararlananların araçlarına akaryakıt temin
etmek, bu hususta yola hitabedecek şekilde herhangi bir tanıtıcı veya duyurucu
reklam ve ilan levhası koymamak kayıt ve şartı ile yakıt pompaları
bulundurulabilir.
Malzeme
Ocakları, Maden ve Petrol Şantiye Tesisleri
Madde 31- Malzeme ocak ve harmanları maden ve petrol şantiye ocak ve tesislerinde;
a) Trafik
güvenliğini tehlikeye düşürecek şekilde, duman, yanmamış gaz, toz ve benzeri
maddeler yola doğru salıverilemez.
b) Faaliyeti
sırasında, karayoluna her ne şekilde olursa olsun, herhangi bir madde
düşürülemez, konulamaz veya atılamaz.
c) Dere, nehir
ve sel yataklarının hidrolojik rejimini bozmayacak, yol köprü ve sanat
yapılarını tehlikeye düşürmeyecek her türlü tedbirin zamanında alınması
zorunludur.Köprüler yönünden, dere yataklarından kum-çakıl alınmadan evvel yolu
bakım altında tutan kuruluştan ayrıca izin alınması zorunludur.
Karayolu sınır
çizgisinden itibaren 50 metrelik mesafe içinde açılacak tünel, galeri, hendek,
sondaj gibi imalatlar için yolu yapan ve bakım altında tutan Kuruluş ile ayrıca
protokol yapılır.
Bu Madde
hükümlerine aykırı olarak işletilen tesisin Geçiş Yolu İzin Belgesi iptal
edilir. Bu durum ilgili Valiliğe bildirilerek, tesisin faaliyeti ilgili
Valilikçe durdurulur.
Taş Ocakları
Nizamnamesi hükümleri de saklıdır.
Atık Suların
Drene Edilmesi
Madde 32- Besi çiftliği ve ahırlarda, yem, yem artıkları ile gübrenin,
tesislerin karayolundan görülmeyecek kısımlarında depolanması, tesis alanına
düşen yağmur suları ve atık sular ile diğer sıvıların karayolu sınır çizgisi
dışında drene edilmesi zorunludur.
Yolcu İndirme
ve Bindirme Yerleri
Madde 33 - Yolcu indirme-bindirme yerleri; yolu yapan ve bakımı altında tutan
kuruluş tarafından tespit edilir.
a) En yakın
kenarının kavşak başlangıcına enaz 150 metre mesafede bulunması
b) Yolcu
trafiği dikkate alınarak, aynı anda durması muhtemel taşıt sayısını
karşılayacak ve bu taşıtların taşıt yoluna tecavüz etmeyecekleri boyutlarda
olması, yolun kaplaması cinsinden kaplanması ve yoldan arazi yönüne % 2 iniş
eğimli bulunması, zorunludur.
c) Yolcu
İndirme-Bindirme Yerlerinde yolcuları hava şartlarından koruyacak kapalı
bölümlerin tesis edilmesinde yolu yapan ve bakım altında tutan kuruluş yükümlü
ve sorumlu tutulamaz.
Bu bölümlerin
gerçek veya tüzel kişilerce geliştirilmesi halinde, yolu yapan ve bakım altında
tutan kuruluşla protokol yapılır. Yapım-kullanma, süre, şekil ve şartları bu
protokolda gösterilir.
d) Bu
tesislerin kapalı bölümleri, taşıt yolunda görüş mesafesini azaltacak şekilde
geliştirilemez.
Meskenlerin
Ticari Amaçla Kullanılması
Madde 34 - Meskenlerde bir bölümünün mesken dışı amaçla kullanılmak istenmesi
halinde, kullanım amacı dikkate alınarak, bu Yönetmeliğin ilgili bölümünde
belirtilen hükümler aynen uygulanır.
Geçiş Yolu
Talep Edilmeksizin Yapılmak İstenen Tesisler
Madde 35 - Karayolu sınır çizgisinden itibaren her iki tarafta ve 50 metrelik
mesafe içinde, geçiş yolu talep edilmeksizin yapılmak istenen tesisler için bu
Yönetmeliğin 5., 8., 9., 10., 19., 26., 31., 32. Madde hükümleri aynen
uygulanır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Belediye Sınırları İçinde Bulunan Karayolu Kenarındaki
Yapı ve Tesisler
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Belediye
Sınırları İçinde Bulunan Karayolu Kenarındaki Yapı ve Tesisler
Madde 36 - Bu Yönetmelikte adı geçen tesislerin belediye ve mücavir alan
sınırları içindeki karayolları kenarında yapılması ve açılması için,
a) İlgili
Belediye Başkanlığından Geçiş Yolu İzin Belgesi alınması,
b) İlgili
Belediye Başkanlığının da trafik güvenliği bakımından, bu Yönetmelikte
belirtilen şartların yerine getirilmesini sağlamaları,
Zorunludur.
İzinsiz olan
tesislerin yapımı ve işletilmesi yetkililerce durdurulur. Bu Yönetmelikteki
şartlar yerine getirilmeden geçiş yolu izni verilemez. İzinsiz olarak yapılmakta
olan veya işletilen veya izin alınmasına rağmen izinde gösterilen ve bu
Yönetmelikte belirtilen şartlara aykırı durumda olduğu anlaşılan tesislere ait
geçiş yolları, her türlü gider sorumlulara ait olmak üzere yolun yapım ve
bakımı ile ilgili kuruluşlarca ortadan kaldırılır.
Kavşak Mesafesi
Madde 37- (Değişik:RG-6/1/1998-23222)
Karayolu
kenarında yapılacak ve açılacak tesislere ait geçiş yolu ekseninin taşıt yolu
kenar çizgisi ile kesiştiği noktanın kavşak başlangıcına mesafesi; Karayolları
Genel Müdürlüğünün bakım ağına dahil, bölünmüş devlet ve il yolları ile aynı
yönde birden fazla şeridi olan iki yönlü devlet yollarında enaz 100 metre,
diğer devlet ve il yollarında enaz 75 metre, Karayolları Genel
Müdürlüğünün bakım ağındaki karayollarının diğer yollar ile teşkil etmiş olduğu
kavşakların diğer yollardan yaklaşımında enaz 50 metredir.
Belediye
Sınırları İçerisindeki Tesislere İlişkin Geçiş Yollarının Kaplanması
Madde 38 – (Değişik:RG-6/1/1998-23222)
İlgili belediye
başkanlıklarının ,KarayolIarı Genel Müdürlüğünün yapım ve bakımından sorumlu
olduğu karayolları kenarında yapılacak ve açılacak tesislere Geçiş Yolu İzin
Belgesi verilmesinden önce tesise ait onaylı vaziyet planının bir örneğini de
eklemek suretiyle Karayolları Genel Müdürlüğünün ilgili Bölge Müdürlüğünden
uygun görüş almaları zorunludur.
Yapılmak
istenilen tesis yerinin incelemeye alınabilmesi için yolun trafiğe açılmış
olması şarttır.
Projeleri
onaylanarak kesinleşmiş, kamulaştırma işlemleri tamamlanmış, ancak inşaatı
bitirilip tamamı trafiğe açılmadığı halde, başkaca bir alternatifi olmadığı
için yöresel trafiğin zorunluluk nedeniyle kullandığı karayolu kenarında
yapılmak istenen tesis başvuruları da incelemeye alınır.
Bu Yönetmelik
gereğince verilen Geçiş Yolu İzin Belgesinin bir örneği Karayolları Genel
Müdürlüğünün ilgili Bölge Müdürlüğüne gönderilir .Bu tesislerin yapılması ve
işletilmesinin, verilen izne ve bu Yönetmelik şartlarına uygunluğu ,ilgili
belediyeler ve Karayolları Genel Müdürlüğü yetkililerince denetlenir.
Karayolları
Genel Müdürlüğünün Uygun Görüşü
Madde 39 - İlgili Belediye Başkanlıklarının, Karayolları Genel
Müdürlüğünün yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayolları
kenarında yapılacak ve açılacak tesislere Geçiş Yolu İzin
Belgesi verilmesinden önce Karayolları Genel Müdürlüğünün ilgili
Bölge Müdürlüğünden uygun görüş almaları zorunludur. Bu Yönetmelik
gereğine göre verilen Geçiş Yolu İzin Belgesinin bir örneği Karayolları
Genel Müdürlüğü'nün ilgili Bölge Müdürlüğüne gönderilir ve bu tesislerin yapımı
veya işletilmesinin; verilen izin ve bu Yönetmelik şartlarına uygunluğu, ilgili
Belediye ve Karayolları Genel Müdürlüğü yetkililerince denetlenir.
Cephe
Genişlikleri
Madde 40 - Devlet ve il yolları kenarında yapılacak ve açılacak tesisler için
cephe genişliği;
a) Devlet ve il
yolları kenarındaki akaryakıt istasyonları ile yolcu terminalleri için enaz 40
metre.
b) Devlet ve il
yolları kenarındaki diğer tesisler için münferit geçiş yolu talep edilmesi
halinde enaz 20 metredir.
c) Devlet ve il
yolları kenarındaki tesislere ait geçiş yolu ile adalar;
Akaryakıt
istasyonları ile yolcu terminallerinde devlet ve il yolunun bölünmüş veya iki
yönlü olma durumuna göre Ek-7 veya Ek-8 deki proje örneğine,
Diğer
tesislerde devlet ve il yolunun bölünmüş veya iki yönlü olma durumuna göre Ek-9
veya Ek-10 daki proje örneğine,
Uygun olarak
düzenlenir.
Cephe
genişliğinin tahkikinde, mülkün karayolu sınır çizgisine kesintisiz olarak
çakışan ortak kenar uzunluğu esas alınır.
Yapı Yaklaşma
Mesafesi
Madde 41 – (Başlığıyla birlikte değişik:RG-6/1/1998-23222)
Tesisler bünyesindeki yapıların cephe hattı ile
karayolu sınır çizgisi arasındaki mesafe;
a) Tesisler bünyesinde yapılacak olan yer üstü
akaryakıt, sıvılaştırılmış gaz ve diğer tehlikeli madde depolan için en az 50
metre,
b) Her türlü
yer altı depoları ile akaryakıt ve (LPG/CNG ) istasyonları,akaryakıt ve
sıvılaştırılmış gaz dolum istasyonları,umuma açık park yerleri ve garajlar,
yolcu ve yük terminalleri, atölye, fabrika, işhanı, çarşı, pazaryerleri, ticari
bina, sinema ,tiyatro, gazino gibi eğlence yerleri, turistik yapı ve tesisler,
müstakil olarak yapılan otel-motel lokanta ve kahvehaneler, araç bakım ve
onarım yerleri ,araç teşhir ve satış yerleri, hububat, fındık, tütün, pamuk,
pancar vb. tarım ürünlerinin muhafaza edildiği kapalı depolar,sürücü kurs
yerleri,toptancı hal ,üretme-besi çiftliği ve ahırlar ,maden ve petrol şantiye,
ocak ve tesisleri,havuzlar,sabit kantarlar,eğitim,sağlık,dini ye kültürel vb.
kamu ve özel yapılar ile yukarıda sayılan tesislere ait her türlü ana binalar
ve sundurmalar için en az 25 metre,
c) Her türlü
tarım ürünlerinin depolandığı ,yıkama, kurutma, yükleme ve boşaltma
işlemlerinin yapıldığı açık sahalar, bekçi kulübesi, akaryakıt pompaları,
sıvılaştırılmış gaz pompa ve kaideleri, mekanize hale getirilmemiş yükleme ve
boşaltma rampaları, büfe vb. ikinci derece yapılar ve meskenler için en az 5
metredir.
Temel kullanım amacı mesken olmakla birlikte,
meskenler bünyesinde yer alan ve alanı mesken normal kat alanını geçmeyen
bakkal , manav, kasap, lokanta, kahvehane, muayenehane, büro, eczane gibi
ticari faaliyetlerin yapıldığı yerler ile mescit, sendika, dernek, vakıf vb.
kuruluşların faaliyetlerinin yürütüldüğü bölümleri bulunan yapılar da bu
maddenin uygulanmasında mesken gibi değerlendirilir.
Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girmesinden önce onaylanmış ve yürürlükte olan 1/1000 ölçekli
uygulama imar planlarında yer alan yapı yaklaşma mesafelerine ilişkin hükümler
saklıdır.
Devlet ve İl
Yolları Dışındaki Yollara Bağlantı Yapılması
Madde 42 – (Değişik:RG-6/1/1998-23222) Belediye ve mücavir alan
sınırları içinden geçen devlet ve il yolları kenarında, karayolu sınır
çizgisinden itibaren her iki tarafta 50 metre mesafe içinde yer alan
ve geçiş yollan yönünden devlet ve il yolu dışındaki yollara bağlantı yapmak
isteyen tesisler için bu Yönetmeliğin 5, 8, 9,10, 37 ve 41 inci madde hükümleri
aynen uygulanır.
BEŞİNCİ KISIM
Geçici Hükümler
Geçici Madde 1
- Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
izin alınmaksızın inşaatına başlanmış veya yapılmış ve işletmeye açılmış olan
tesisler için bu Yönetmelik hükümleri aynen uygulanır.
ALTINCI KISIM
Kaldırılan Hükümler
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat
Madde 43- Bu Yönetmelikle 19.6.1985 tarih ve 18789 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe giren Karayolları Kenarında Yapılacak ve
Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelik ile ek ve değişiklikler
yürürlükten kaldırılmıştır.
YEDİNCİ KISIM
Yürürlük ve Yürütme
Yürürlük
Madde 44- Bu Yönetmelik hükümleri Resmi gazetede yayımlandığı tarihten
itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 45- Bu Yönetmelik hükümlerini Bayındırlık ve İskan Bakanı
yürütür.
Ekler için tıklayınız